Peninsula Pelion, Grecia

Cadrul general

Peninsula Pelion nu este Halkidiki, nu este Paralia Katerini, nu este nici Nei Pori. De aceea, probabilitatea de a intalni romani in Pelion este foarte redusa.

Acest lucru a cantarit enorm in decizia Canaliei si a Iepurului de a vizita Pelionul. Intr-un fel, ma simt vinovat ca scriu despre Pelion, pentru ca il popularizez. Dar am incredere ca cititorii mei au bun simt si nu vor stanjeni cu nimic bunul mers al turismului din zona.

Orasul principal este Volos, destul de mare, insa dotat cu autostrada, centura, blocuri de maxim 4 etaje si in general o atmosfera prietenoasa.

Pelion are o parte muntoasa si o parte campioasa. Partea muntoasa predomina, si acolo se afla si multe localitati. Casele sunt agatate de pantele muntilor, una peste alta, cu serpentine printre ele.

Infiorator, isi spuse Canalia. De ce ar locui cineva aici? Dupa scurte investigatii, afla ca locuitorii din zona au venit aici de frica turcilor. Turcii, un popor socotit deosebit de trandav, erau descurajati de pantele abrupte. Canalia considera insa ca ideea de a construi o casa pe asemenea pante e absolut ridicola.

La fel de ridicola ca ideea de a construi un oras intreg intr-o balta, cum e Venetia, o abominatie.

Mancarea

Pelion are un specific culinar pronuntat, in sensul ca fiecare restaurant are in meniu taramosalata, adica salata de icre si cartofi, insa nu e disponibila. Un alt element al specificului culinar este pretul urias al caracatitei in otet, adica 9-10 euro portia, in loc de 3-4 euro portia, cat e in Zakinthos, de exemplu. Din cauza acestui specific culinar, Canalia suferi intrucatva.

In 3 zile, Canalia si Iepurul parcursera aproximativ 300 de km, vizitand toate localitatile si cerand prin toate restaurantele taramosalata, sfarsind prin a se indopa cu tzatziki, paine prajita, masline si iepuri.

Cel mai bine au mancat intr-un port din sud. Caracatita, vinete prajite, gavros (adica pestisori prajiti) si inca ceva, ce Canalia nu mai retine exact, dar fusese extrem de gustos.

Plajele

Plajele din Pelion sunt de doua tipuri: cele din golf si cele de la Egee. In golf apa e mereu linistita, nu sunt prea multe valuri, e plin de copii, bunici, mai ales greci.

La Egee e alta poveste. Ajungi greu, pe serpentine, te strecori cu greu printre alte masini care urca sau coboara pe stradute inguste. Dar cand ajungi, constati ca merita orice.

Cazarea

In Pelion puteti opta pentru o vacanta la munte sau pentru o vacanta la mare. Sau pentru amandoua. Puteti face si schi, desigur, insa nu stiu exact cand. Probabil intre 1 si 15 ianuarie.

Noi am stat intr-o vila, la 10 metri de mare. Da, auzeam valurile. Poza e de pe balcon. Stiu, a fost scump (55 Euro pe noapte), insa a fost exact ce mi-am dorit eu. Vedere la mare, liniste, izolat de nebunia centrului statiunii.

Traseul

Am mers cu masina. Pana acolo sunt aproximativ 1000 de km. La dus, am facut 15 ore, pentru ca am mai gresit drumul de vreo 3 ori, nu stiam exact pe unde s-o luam, la Salonic a trebuit sa fim atenti la indicatoare.

Taxele de autostrada din Grecia sunt relativ mici. Sunt mai multe etape, fiecare taxata cu 1 Euro, 2, 30 Euro, 2,50 Euro si asa mai departe. In total, pana la Volos, am platit maxim 10 Euro.

Vignieta din Bulgaria costa 5 Euro pe zi. Se cumpara la punctul de trecere a frontierei. La dus, nu ne-a intrebat nimeni nimic, insa trebuia sa opresc, sa cobor si sa o cumpar. Din pacate toata operatiunea de la frontiera Romano-Bulgara e cam haotica.

Centura Sofiei este infioratoare. Dar nu se compara cu centura Bucurestiului.

La intoarcere am facut 13 ore. Chiar daca inainte de Ruse am fost deviati pe o ruta ocolitoare mai lunga cu vreo 20 de km. Media de viteza in Grecia a fost de 100 km/h. In Bulgaria sunt drumuri foarte bune, in ciuda zvonurilor si prejudecatilor romanilor. Au si autostrazi, au si tuneluri, de toate. La centura Sofiei se lucreaza continuu si nu m-ar mira ca in 2-3 ani problemele sa fie eliminate.

In Bulgaria sunt intr-adevar multi politisti. Dar, din cate am observat eu, opresc vitezomani si indivizi care depasesc pe linia continua. Eu nu am fost oprit, pentru ca nu apartin niciunei categorii.

Cu toate ca am trecut si eu printr-un episod neplacut, cand am fost cu Criserb in Grecia si am fost amendati aiurea, consider ca aceste intamplari sunt exceptii.

Costuri

Drum: 140 Euro. Citroen C3 1.4 benzina consuma intr-adevar foarte foarte putin.

Cazare: 220 Euro (4 nopti)

Un pranz obisnuit oriunde in Pelion: 20-25 de Euro.

Shopping, sau mai degraba lucruri de cumparat

Evident, gasiti peste tot magazine cu suveniruri. Depinde de fiecare cat si ce cumpara.

In Pelion toata lumea face dulceturi. De portocale, de nuci, de orice. Puteti gasi borcane de diverse marimi, in magazine sau pe marginea drumului. Preturi intre 2 Euro si 6,5 Euro.

Miere. Daca vreti miere, cumparati din Romania.

Mergeti la un supermarket! Noi am fost intr-un Carrefour si ne-am cumparat 3 bidoare de 5 litri de ulei de masline. Pretul variaza intre 13 si 22 Euro. Cam de 4 ori mai ieftin decat in Romania. Merita.

Masline. Celebrele Kalamata, 2.5 Euro cutia de 1 kg. Fenomenale.

Sapun din ulei de masline. Eu am renuntat la orice alt fel de sapunuri. De data asta mi-am facut provizii serioase.

Stiri imbucuratoare

Am citit putin despre noile puncte de frontiera dintre Bulgaria si Grecia si se pare ca in 2010 va fi deschis unul nou, la Nymfeia. Drumul exista. Desi nu e neaparat mai scurt, traseul ar implica doar 400 de km prin Bulgaria, apoi autostrada Kavala-Salonic. In consecinta, durata ar fi mult mai scurta.

Soseaua de centura din Ruse a fost reparata. Pe soseaua de centura a Sofiei s-au dat deja in folosinta tronsoane suplimentare cu 2 si 3 benzi.

Acestea fiind spuse, va urez o vacanta placuta oriunde altundeva decat in Romania.

12 Responses

  1. centura Sofiei 3 benzi? – adevarat!
    cum treci muntii in bulgaria plecand din Sofia? tunel, viaduct- tunel viaduct-tunel-viaduct, si gata.. cu 100 km la ora!
    romanii vor emigra in bulgaria in 5 ani ? posibil!

  2. Cu emigratul nu stiu ce sa zic…. Cat de mult sa-ti placa muraturile??

    E ca si cum ai emigra in Cluj. Sau in Bistrita-Nasaud. Mult mai bine, dar tot cam nasol.

  3. Da, ma, si mie, un bidon! Ce naiba faceti cu 15 l de ulei?

  4. *vigneta bulgareasca e 5 euro / saptamana.

  5. @ade: Am dat deja uleiul, ca de-aia l-am luat!
    @ipo: Nu stiam. Bine ca mi-ai spus. Oricum, n-am platit decat o data.

  6. Buna Johnny,
    am ochit si eu peninsula si la fel ca tine as fi vrut sa ramana “secreta”.Da-mi te rog o informatie: pe care dintre tarmuri este vant mai putin? Vrem sa colindam un pic zona cu caiacul. Ca si spectaculozitate mi-e clar ca este partea de est. Multumesc .

  7. Da, spectacular e pe partea de est. In vest e golful, deci totul e linistit, valuri mici. Dar atentie, e si portul Volos, deci traficul maritim e de notat.

    Succes!

  8. Mersi de raspuns. Am venit deja din concediu. Nu am ajuns sa testam Pelionul din lipsa de timp. Vacanta a fost dedicata pentru a doua oara Zakynthosului, unde am prelungit sederea mai mult decat am calculat. Dar la anul…

  9. Eu iti apreciez in general blogul , dar “Acestea fiind spuse, va urez o vacanta placuta oriunde altundeva decat in Romania” – este un slogan absolutist care se aude pe toate canalele mass-media si care s-a infipt adanc si in creierasul romanilor.
    De ce nu se mai produce nimic in Romania si cumperi lopeti din China? Pentru ca nu ai cumpara o lopata facuta in Romania.
    Am un prieten care vinde miere ecologica – mierea lui nu se vinde in Romania, se vinde mierea ecologica germana, de 3 ori mai scumpa, care e facuta tot din mierea lui, exportata de el in germania, si amestecata cu miere proasta din argentina, ca nu era profitul destul.
    Ce vreau sa spun cu asta? Se poate petrece concediu placut, conditii si servicii bune si la pret bun si in Romania, si pe litoralul romanesc, trebuie doar sa fim mai cinstiti cu noi insine si mai putin ‘turma’. Nu inseamna ca daca toti se duc in afara in concediu si se declara extaziati de fiecare piatra care au vazut-o acolo asa si este. Am stat 6 ani in afara si zic ca am o parere mai obiectiva despre cat de ‘proaste sunt serviciile de la noi, si ce exceptionale sunt cele din afara’.
    Din criza nu putem iesi fara solidaritate = consum produse romanesti in locul celor straine, acolo unde pretul si calitatea sunt comparabile.

    • N-ai niciun argument pentru a sustine o vacanta pe litoralul romanesc. In schimb, eu cunosc zeci si zeci de motive pentru care nu-mi voi mai petrece nici macar o zi “la mare” in Romania
      Preturile sunt mari, serviciile sunt de cacat, nu ai ce vedea, nu ai ce face (daca nu vrei sa te duci sa agati maneliste in discoteca).
      Chiar e odios.
      Inteleg ca tu oferi cazare in Eforie Nord? Spune-ne ce se poate vedea in Eforie Nord.
      Spune-mi ce harti, ce pliante, ce sfaturi oferi turistilor.
      De ce as sta pe o plaja care rasuna de muzica ?
      De ce as plati aceiasi bani ca in Grecia ca sa stau in jeg, intr-un loc plin de tigani si de nespalati in general?

  10. iubesc Pelionul! am fost de 2 ori si anul asta se pare ca ne reintoarcem.🙂

  11. Dupa ce-am citit articolul tau, in vara asta am ales pelionul, si nu-mi pare rau deloc.Superb loc, am fost in multe zone ale Greciei dar aici am simtit cel mai bine grecia, spiritul ei, in 10 zile am colindat fiecare petic de pamant si apa si tere m-as mai intoarce, odata, si inca odata si tot asa

Leave a Reply

